0(312) 384-4415 Hemen Ara, Hızlı Teklif Al
Türkiye de Sigortacılık

2005 yılı itibariyle sektörümüzdeki toplam 53 sigorta ve 2 reasürans ÅŸirketi olmak üzere 55 ÅŸirket faaliyet göstermektedir. 
Sigorta ÅŸirketlerinin 12'si hayat, 9'u hayat/emeklilik, 27'si elementer, 5'i ise geçmiÅŸten gelen hayat portföyü sebebi ile hayat ve elementer dallarda faaliyette bulunmaktadır. 

Sektörde faaliyet gösteren sigorta ÅŸirketlerinin 2004 yılı on iki aylık döneme göre prim üretimi  oranında artarak 2005 yılında 7.810.000 YTL'ye ulaÅŸmıştır.

2005 genel prim üretimi sonuçlarına bakıldığında, kasko ve muhtelif kaza sigortaları toplamından oluÅŸan kaza sigortalarının payı bir önceki yıla göre 1,8 puan artarak 4,9'a yükselmiÅŸtir. Yangın, nakliyat ve hayat sigortaları branÅŸlarının payı ise bir önceki yıla göre düÅŸüÅŸ göstermiÅŸtir. 


Türk sigorta sektörü prim portföyü içerisinde yüksek paya sahip kasko sigorta branşının hızla artan prim ve poliçe üretimlerine karşın teknik sonuçların her geçen gün kötüye gittiÄŸi görülmektedir. Son 5 yıla bakıldığında, kasko sigortası teknik sonuçlarının negatif bir trend izlediÄŸi, karlılık ve hasar /prim oranları açısından alınan kötü sonuçların 2005 yılı sonunda da devam edeceÄŸi öngörülmektedir. Teknik sonuçların bu denli kötü olması sigorta ÅŸirketlerinin rekabet ortamı içerisinde prim üretiminde risk analizi ve fiyatlandırma konusunu göz ardı etmelerinin bir sonucudur.

31.12.2005 tarihi itibariyle, zorunlu deprem sigortası kapsamında  artış oaranı ile 2.395.361 adet poliçe üretilmiÅŸ, dönem içinde meydana gelen kayıtlı 34 deprem nedeni ile 4:862.538 YTL hasar ödemesi gerçekleÅŸtirilmiÅŸtir. DASK tarafından, 15 Aralık 2000 olan kuruluÅŸ tarihinden, 2005 yılı sonuna kadar çeÅŸitli deprem hasarları nedeniyle 13.248.624 YTL tazminat ödemesi yapılmıştır. 

Gönüllü katılım esasına dayanmasına raÄŸmen, Ekim 2005'te ikinci yılının dolduran bireysel emeklilik sistemine katılımın giderek arttığı görülmektedir. 2005 yılsonu itibariyle sistemde bulunan sözleÅŸme tutarı 705.138 adettir. Bu sözleÅŸmelerin u'i bireysel, %'i grup sözleÅŸmeleridir. Yatırıma yönlendirilen fon tutarı ise 1.061.358.051 YTL'dir. Sistemin emeklilik dönemine yönelik fon birikimi saÄŸlamayı amaçlaması nedeniyle, ortalama yatırım vadesi diÄŸer yatırım araçlarına göre daha uzun olmakta ve böylece ekonomiye uzun vadeli fon akışı saÄŸlanmaktadır. Sistem ayrıca, yaklaşık 10.000 kiÅŸiye iÅŸ olanağı saÄŸladığı için ülkemizdeki istihdama da katkı saÄŸlamıştır. 

Sektörde Prim/GSMH oranı 2005 yılının dokuz aylık döneminde %1,60'a yükselmiÅŸtir; bu oran geliÅŸmiÅŸ ülkelerde %5'lerin üzerindedir. Sigortacılık sektörü hızlı deÄŸiÅŸim ve geliÅŸim gerektiren bir yapıya sahiptir. Bu durum, sigortacıları sigortalanabilir yeni alanlar ve yeni konular aramaya zorlamaktadır. Ülkemizde sigorta sektörü kriz yılları hariç son 15 yıldır reel anlamda sürekli büyüme göstermiÅŸtir. ancak uygulama açısından çok iyi durumda olmasına raÄŸmen gerek prim üretimi gerekse sektörün büyüklüÄŸü açısından geliÅŸmiÅŸ ülkelerdeki seviyeye ulaÅŸamamıştır. KiÅŸi başına prim üretimi açısından baktığımızda, ülkemiz dünya sigortacılığında, bazı Afrika ülkeleri (Nijerya, Mısır, Cezayir gibi) dahil yüksek nüfuslu Asya ülkeleri (Pakistan, Hindistan, BangladeÅŸ gibi) dışında son sıralarda yer almaktadır. Sigortacılığımızın istenilen düzeye ulaÅŸamamasına neden olan en önemli etkenler, eÄŸitimizde sigortacılık sistemine yer verilmemiÅŸ olması, halkımızın özellikle bireysel sigorta bilincindeki yetersizliÄŸi, halkın harcanabilir gelirinde sigortaya ayrılan payın düÅŸüklüÄŸü ve kimi sigorta ÅŸirketlerinin rekabet adına hatalı davranışlarda bulunmasıdır.

Sonuç olarak, sigorta bilinci toplumda istenilen düzeyde yaygınlaÅŸtırılamamıştır.

Enflasyon oranlarında baÅŸarılı sonuçların alındığı ve ekonomik istikrarın saÄŸladığı güven ortamı, sektörümüzdeki lumsuzluklarla mücadeleye ve daha hızlı geliÅŸime ortam saÄŸlamaktadır. Bu elveriÅŸli ortamın deÄŸerlendirilmesi ve tim sektör olarak elbirliÄŸi ile hareket edilmesi gerekmektedir.

Dünya'da 900 yıldır devam eden mortgage kredi sistemi ülkemizde yeni yeni gündeme gelmeye baÅŸlamıştır. Bu sistemin ülkemize geç gelmesinin bir nedeni de reel ve cari faiz oranlarının yüksekliÄŸidir. Sistemin, konut piyasası ve finansal sistemde saÄŸlayacağı canlılığın yanı sıra sektör açısından en önemli fonksiyonu, beraberinde getireceÄŸi mortgage kredisi sigorta ürünleridir. Bu amaçla Sermaye Piyasası Kurulu çalışmalar yapmış ve bir yasa tasarısı hazırlamıştır. Buna paralel olarak, 
Hazine MüsteÅŸarlığı da bu kredilerle birlikte getirilmesi planlanan ve sigorta ürünleri konusunda çalışmalara baÅŸlamış ve ilk olarak “Gayrimenkul Mülkiyet Garanti Sigortası Genel Åžartları taslağını hazırlamıştır.

Sigorta sektörünün geliÅŸtirilmesi, faaliyetlerin güven içinde yürütülmesi amacıyla200yılında bazı deÄŸiÅŸiklikler yapılmıştır. 

• Sertifika Mali Sorumluluk Sigorta Tarife Talimatları, 27 Ocak 2005 tarih ve 25709 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak gümrüÄŸe girmiÅŸtir.  

• Özel Güvenlik Mali Sorumluluk Genel Åžartları ile Tarife ve Talimatları,26 Åžubat 2005tarih ve 25739 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüÄŸe girmiÅŸtir.

• 6 Eylül 2005 tarih ve 25928 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüÄŸe giren, Sigorta Murakabe Kanunu'nun 7. Maddesi'nin 2. Fıkrası'ndaki yetkiye istinaden Devlet Bakanlığı tarafından Hastalık Sigortası Branşı'nın adı SaÄŸlık Sigortası Branşı olarak deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir

• 6 Eylül 2005 tarih ve 25928 sayılı resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüÄŸe giren, Sigorta ve Reasürans Åžirketlerinin KuruluÅŸ ve Çalışma Esasları YönetmeliÄŸi'nde DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair YönetmeliÄŸin “Deprem Hasar Karşılığı” baÅŸlıklı 26. maddesi deÄŸiÅŸtirilerek, “Üç Aylık Hesap Özetleri ile Yükümlülük Karşılama YeterliliÄŸi ve Teminatlara Ä°liÅŸkin Cetveller” baÅŸlıklı 32. Madde'ye ekleme yapılmıştır. 

• 16 Eylül 2005 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüÄŸe giren “SıvılaÅŸtırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası ve Elektrik Piyasası Kanunu’na dayanılarak hazırlanmıştır. 

• 22 Eylül 2005 tarih ve 25944 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüÄŸe giren “Tarım Sigortaları Havuzu Çalışma Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik”, 5363 sayılı Tarım Sigortaları Kanunu hükümleri uyarınca kurulan Tarım Sigortaları Havuzu'nun çalışma usul ve esaslarını belirlemek amacıyla düzenlenmiÅŸtir. 

• 22 Eylül 2005 tarih ve 25944 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüÄŸe giren, 5363 sayılı Tarım Sigortaları Kanunu çerçevesinde akdedilecek tarım sigortası sözleÅŸmelerinin tabi olacağı esaslar ile Tarım Sigortaları Havuzu ve Havuzun iÅŸletilmesini üstlenen ÅŸirketin denetlenmesine iliÅŸkin esasların belirlenmesi amacıyla “Tarım Sigortaları Uygulama YönetmeliÄŸi” hazırlanmıştır.

Ayrıca, oto hırsızlıklarına iliÅŸkin sektör geneline ait istatistiki verilerin elde edilmesi amacıyla Türkiye Sigorta ve Reasürans Åžirketleri BirliÄŸi tarafından hazırlanan “Oto Hırsızlık Bilgi Sistemi” 2005 yılının son döneminde kullanıma açılmıştır. Böylece, 2005 yılında çalınan ve bulunan araçlara ait bilgilerin üye ÅŸirketler tarafından birliÄŸe gönderilmesiyle üyeler, gerçekleÅŸen oto hırsızlıklarına iliÅŸkin saÄŸlıklı bir veri bankasına sahip olacaklardır.

Türk sigorta sektörü geliÅŸim için gerekli vizyona ve büyük bir potansiyele sahiptir; geliÅŸen ekonomik sürece baÄŸlı olarak büyümeye devam edecektir. Uygulanmakta olan ekonomik ve sosyal politikalar toplumun gelir düzeyini yükseltmeyi hedeflemektedir. Dolayısıyla sektörün geliÅŸimi için gerekli altyapının saÄŸlanabileceÄŸi görülmektedir. Ancak gerekli yasal düzenlemenin bir an evvel uygulamaya konulması, sigorta ÅŸirketlerinin AB ülkeleri düzeyinde mali güce sahip olması, 
komÅŸu ülkeler ve Türkiye Cumhuriyetler ile saÄŸlıklı iliÅŸkiler kurulması sonucunda güçlü iç pazar desteÄŸini de saÄŸladığında Türk sigorta sektörünün etkinliÄŸi daha da artacaktır. 

 

ANLAŞMALI OLDUĞUMUZ SİGORTA ŞİRKETLERİ
  • Ak Sigorta
  • ANA SÄ°GORTA
  • HEPÄ°YÄ° SÄ°GORTA
  • Mapfre Sigorta
  • Bereket Sigorta
ANA SAYFA    |    Hakkımızda    |    Sık Sorulan Sorular    |    Poliçe Hatırlat    |    Ä°letiÅŸim    |    Sigorta Teklif Al